Nasze artykuły
Artykuły
Strabag vs PORR – austriacki wyścig o pozycję wicelidera na polskim rynku budowlanym
23 wrz 2019
Od czasu przejęcia w 2015 r. spółki Bilfinger Infrastructure portfel zamówień grupy PORR w Polsce, napędzany głównie dużymi projektami drogowymi, kolejowymi i tunelowymi, rośnie w imponującym tempie, przekraczając na koniec II kw. 2019 r. 6,6 mld zł. Oznacza to, że pod względem bieżącego portfela zleceń dystans dzielący grupę PORR od grupy Strabag został zniwelowany do jednego średniej wielkości kontraktu.
O ile na poziomie międzynarodowym obie grupy nadal dzieli przepaść (na koniec II kw. 2019 r. portfele grup Strabag i PORR wynosiły odpowiednio 18,3 i 7,6 mld €), o tyle w Polsce najprawdopodobniej jesteśmy właśnie świadkami zmiany na pozycji wicelidera rynku budowlanego (przynajmniej pod względem portfela zamówień, co nie od razu musi przełożyć się na wartość przychodów). W ubiegłym tygodniu spółka PKP PLK zawarła bowiem z firmą PORR wartą ponad 1,2 mld zł netto umowę na modernizację Magistrali Węglowej na odcinku Kalina-Rusiec Łódzki, w wyniku czego portfel grupy na koniec III kw. zapewne znacząco przekroczy 7 mld zł.
Jeśli chodzi o pozycję lidera, póki co pozostaje ona niezagrożona i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie się to zmieniło. Grupa Budimex na koniec czerwca 2019 r. mogła pochwalić się solidnym portfelem zleceń o wartości 11,08 mld zł. Ciekawe natomiast wydaje się to, jak na rynku wykonawstwa będzie radzić sobie w kolejnych kwartałach firma Skanska, która w ostatnim czasie ogłosiła duże zmiany organizacyjne.
A jak prezentują się aktualne portfele zamówień, strategie i wyniki finansowe kilkudziesięciu pozostałych wiodących firm budowlanych w Polsce? Pracujemy już nad kolejną edycją raportu "Firmy budowlane w Polsce 2019-2023", będącego jedyną na rynku publikacją tak dogłębnie analizującą sektor 40 największych wykonawców w Polsce.
Poproś o bezpłatną próbkę raportu
info@spectis.pl