Łączna wartość 3000 największych inwestycji budowlanych w Polsce osiągnęła imponujący poziom 1,64 bln zł. Z tej kwoty 322 mld zł to projekty obecnie realizowane, a prawie 1,32 bln zł stanowią przedsięwzięcia w fazie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji.
Choć większość megainwestycji pozostaje jeszcze w fazie koncepcyjnej lub planistycznej, wchodzimy w okres, gdy wiele z tych długo przygotowywanych projektów zacznie być realizowanych. Pomimo potencjalnych opóźnień czy modyfikacji planów (co jest naturalne przy tak złożonych przedsięwzięciach), wpływ tych największych inwestycji na polski sektor budowlany będzie systematycznie wzrastał w nadchodzących latach.
Aby lepiej zrozumieć skalę i znaczenie poszczególnych projektów, warto przyjrzeć się najważniejszym megainwestycjom infrastrukturalnym, które już dziś kształtują przyszłość Polski.
Poniżej prezentujemy wybrane przedsięwzięcia z zestawienia przygotowanego przez nasz zespół. Całość opracowania dostępna w naszym sklepie.
Kluczowe inwestycje infrastrukturalne w Polsce
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie to przedsięwzięcie o największym wpływie na polską gospodarkę w najbliższej dekadzie. Szacunkowy koszt całego projektu to ponad 131 mld zł, z czego:
- Port lotniczy – 42,7 mld zł
- Infrastruktura kolejowa (linia Y) – inwestycja warta około 80 mld zł, która zrewolucjonizuje połączenia między najważniejszymi metropoliami Polski
CPK ma przejąć większość ruchu z warszawskiego Lotniska Chopina i stać się kluczowym węzłem komunikacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Budowa portu zaplanowana jest na lata 2026-2032.
Spółka CPK intensywnie przygotowuje dokumentację oraz nawiązuje współpracę z podwykonawcami. W 2024 r. przyjęto projekt budowlany terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. W tym samym roku ogłoszono około 60 przetargów o łącznej wartości przekraczającej 8,3 mld zł.

Koleje Dużych Prędkości - Linia Y
Program budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) zakłada stworzenie nowoczesnej sieci połączeń kolejowych umożliwiających ruch pociągów z prędkością do 350 km/h. Głównym celem jest realizacja koncepcji „Polska w 100 minut", zapewniającej szybkie połączenia między największymi polskimi metropoliami.
Kluczowym elementem programu jest tzw. linia Y łącząca Warszawę, CPK, Łódź, Wrocław i Poznań. Projekt obejmuje realizację imponujących inwestycji inżynieryjnych:
- 4,6 km tunelu pod centrum Łodzi (budowa 2026-2028)
- 9 km tunelu w Warszawie pod Odolanami (do 2032 r.)
Linia Y będzie realizowana etapowo:
- Warszawa-Łódź: planowane zakończenie do 2032 r.
- Trasy do Wrocławia i Poznania: planowane oddanie do użytku do 2035 r., co finalnie domknie sieć szybkich połączeń kolejowych w zachodniej części kraju
Szacowany koszt 480-kilometrowej linii Y to około 80 mld zł. Trwają już intensywne prace przygotowawcze, podpisano kontrakty na pierwsze roboty budowlane dla tunelu KDP w Łodzi (część I i część II) oraz uzyskano decyzję środowiskową dla odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK. Dla odcinków KDP Pleszew-Poznań i Sieradz-Kalisz-Pleszew wnioski o decyzje środowiskowe zostały złożone.
Szczegółowe informacje na temat realizacji KDP i projektów infrastrukturalnych znajdziesz w raporcie Budownictwo kolejowe w Polsce.

Elektrownie jądrowe
Pierwsza polska elektrownia jądrowa
Pierwsza polska elektrownia jądrowa powstanie na pomorskim wybrzeżu w Lubiatowie, otwierając nowy rozdział w historii krajowej energetyki. Partnerem strategicznym w tym przełomowym projekcie jest konsorcjum Westinghouse Electric Company-Bechtel.
Kluczowe parametry inwestycji:
- Technologia: zaawansowane amerykańskie reaktory AP1000, spełniające najwyższe światowe standardy bezpieczeństwa
- Harmonogram: rozpoczęcie budowy - 2028 r., pierwszy prąd z atomu - 2036 r.
- Docelowa moc: około 3,75 GW (trzy bloki uruchamiane etapowo)
- Szacowana wartość inwestycji: 192 mld zł
W styczniu 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy przewidującej przekazanie 60,2 mld zł w latach 2025-2030 spółce Polskie Elektrownie Jądrowe na realizację projektu.
Druga elektrownia jądrowa
Równolegle trwają analizy dotyczące lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej, która ma powstać w regionie powęglowym. Wytypowano cztery potencjalne lokalizacje:
- Podstawowe: Bełchatów i Konin
- Dodatkowe: Kozienice i Połaniec
Decyzja lokalizacyjna dotycząca drugiej elektrowni planowana jest na 2026 r. Po zakończeniu realizacji obu tych strategicznych projektów, łączna moc polskiego atomu może sięgnąć nawet 6,5-7 GWe. Całkowity szacowany koszt obu elektrowni to imponujące 300 mld zł.
Dodatkowo planowana jest budowa małych reaktorów jądrowych (SMR), m.in. przez spółkę Orlen Synthos Green Energy.
Analizę projektów jądrowych oraz innych inwestycji z sektora energetycznego znajdziesz w raporcie Budownictwo energetyczno-przemysłowe w Polsce.

Morskie farmy wiatrowe
Polska prowadzi program rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku, który ma wspierać transformację energetyczną i zwiększać bezpieczeństwo energetyczne kraju. Plany rozwoju obejmują:
- I fazę (do 2030 r.) – zakładającą osiągnięcie około 6 GW mocy zainstalowanej. Wśród inwestorów zaangażowanych w I fazę znajdują się: PGE, Ørsted, Polenergia, Equinor, Orlen, Northland Power, Ocean Winds oraz RWE Renewables. Łączna wartość projektów realizowanych w tej fazie szacowana jest na około 95 mld zł.
- II fazę (do 2040 r.) – zakładającą dodatkowe 11 GW mocy. W II fazie inwestycyjnej udział zapowiedziały m.in.: Polenergia, Equinor, Orlen, PGE, Tauron, Enea oraz Ørsted. Szacunkowa wartość projektów wynosi około 150 mld zł.
Aktualnie trwa budowa farmy MFW Baltic Power, realizowanej przez Orlen i Northland Power. Równolegle PGE i Ørsted rozpoczęły budowę lądowej infrastruktury przyłączeniowej dla projektu MFW Baltica 2. Zakończenie tych dwóch inwestycji planowane jest na lata 2026-2027.
"Most" energetyczny północ-południe
W latach 2025-2034 Polskie Sieci Elektroenergetyczne planują realizację projektu budowy linii przesyłowej prądu stałego (HVDC), która ma połączyć Słupsk z rejonem Górnego Śląska.
- Długość linii: ok. 720 km
- Szacowany koszt inwestycji: ok. 18 mld zł
Celem projektu jest zwiększenie możliwości przesyłu energii elektrycznej pomiędzy północą a południem kraju, w kontekście zmieniającej się geografii źródeł wytwórczych, w tym planowanego wzrostu mocy zainstalowanej w morskich farmach wiatrowych. Inwestycja ma umożliwić przesył nadwyżek mocy z północnych regionów do południowych obszarów przemysłowych.
Orlen Nowa Chemia – przyszłość petrochemii
Projekt Orlen Nowa Chemia to strategiczna inwestycja, która zastąpiła wcześniej realizowany projekt Olefin III w zakładzie Orlen w Płocku. Przedsięwzięcie obejmuje:
- budowę kompleksu instalacji do produkcji zaawansowanych wyrobów chemicznych o wysokiej wartości dodanej,
- dywersyfikację portfolio produktowego i ograniczenie udziału paliw kopalnych w strukturze działalności,
- przejęcie od 2030 r. funkcji instalacji działającej obecnie w ramach Olefin II,
- wykorzystanie infrastruktury w ramach długofalowego rozwoju zakładu.
W ramach poprzedniego projektu (Olefin III) Orlen zrealizował nakłady inwestycyjne w wysokości ok. 13 mld zł, a zakontraktowane prace osiągnęły wartość kolejnych 22 mld zł. W nowej formule inwestycja szacowana jest na ok. 34 mld zł.
Przełomowe inwestycje kolejowe
Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko
Projekt realizowany przez PKP PLK obejmuje modernizację i elektryfikację istniejącej trasy Chabówka-Nowy Sącz (75 km) oraz budowę nowego odcinka o długości 58 km, który połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Zakończenie prac planowane jest na 2029 r. W efekcie powstanie nowe połączenie kolejowe między Krakowem, Podhalem i Sądecczyzną. Jest to największe przedsięwzięcie realizowane przez PKP PLK w południowej części kraju. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ponad 11 mld zł.

Rail Baltica – modernizacja linii E75
Rail Baltica to projekt budowy nowej, zelektryfikowanej, dwutorowej linii kolejowej o europejskim rozstawie szyn, łączącej Warszawę z krajami bałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią.
W ramach projektu, w styczniu 2025 r. ogłoszono przetarg o wartości 6 mld zł na modernizację odcinka E75 Białystok-Ełk (100 km), obejmującego 8 stacji i 10 przystanków. Planowany okres realizacji to lata 2025-2029.
Kolejnym etapem będzie modernizacja odcinka Ełk-Trakiszki (94 km), planowana na lata 2027-2031, o szacunkowym koszcie 8 mld zł.
Kluczowe projekty drogowe i miejskie
S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina
W ramach planowanej inwestycji powstanie 49-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S6, który ominie Szczecin od strony zachodniej i północnej. Elementem kluczowym projektu będzie budowa tunelu pod Odrą w rejonie Polic, o długości ok. 5 km.
- Szacowany koszt inwestycji: 8 mld zł
- Planowane zakończenie realizacji: 2032 r.
W grudniu 2024 r. ogłoszono przetargi на przygotowanie dokumentacji wykonawczej oraz realizację robót budowlanych dla poszczególnych odcinków trasy.

Kontynuacja budowy metra w Warszawie
Miasto Warszawa kontynuuje rozbudowę systemu metra w ramach długofalowego programu inwestycyjnego.
- Budowa II linii metra (M2) trwa od 2010 r. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2026 r.
- Projektowana III linia metra (M3) połączy Pragę-Południe z centrum miasta, a docelowo obejmie 15 stacji.
- Budowa pierwszego odcinka M3 (6 stacji) zaplanowana jest na lata 2028-2032.
- Szacowany koszt: ok. 6 mld zł
Projekt M3 stanowi część szerszego planu rozbudowy warszawskiego metra do pięciu linii do roku 2050.
Rozbudowa portów morskich
Port Świnoujście
W Porcie Świnoujście zaplanowano dwie kluczowe inwestycje. Pierwsza z nich to budowa wschodniego toru podejściowego do portu zewnętrznego, która ma zostać zrealizowana w latach 2027-2029. Tor będzie miał długość około 70 km, szerokość od 250 do 530 m oraz głębokość techniczną 17 m. Szacowany koszt tej inwestycji wynosi około 10 mld zł.
Drugi projekt to głębokowodny terminal kontenerowy, który ma pełnić funkcję regionalnego hubu. Oddanie do użytku planowane jest do 2029 r. Koszt realizacji części lądowej oszacowano na około 1,2 mld zł, a budowy pirsu – na 2,5 mld zł.
Port Gdańsk
W porcie Gdańsk obecnie realizowany jest nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub, którego oddanie do użytku planowane jest w 2025 r.
Z kolei projekt budowy Portu Centralnego, zakładający powstanie wielofunkcyjnego kompleksu złożonego z kilku terminali i nowej infrastruktury (nabrzeża, falochrony, drogi, estakady i wiadukty), został zawieszony ze względu na niewystarczające zainteresowanie ze strony potencjalnych użytkowników.
Port Gdynia
Port Gdynia realizuje projekt rozbudowy w głąb morza – tzw. Port Zewnętrzny.
W październiku 2024 r. podpisano umowę dotyczącą budowy nowych falochronów osłonowych, które stanowią warunek niezbędny do dalszej realizacji Portu Zewnętrznego.
Projekt jest prowadzony w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Zarząd Portu Gdynia prowadzi obecnie postępowanie mające na celu wyłonienie partnera prywatnego. Termin składania ofert został przedłużony do końca czerwca 2025 r.

Przyszłość polskiego budownictwa – wnioski i perspektywy
Przedstawione megainwestycje to nie tylko imponujące liczby i statystyki, ale przede wszystkim fundament pod transformację polskiej gospodarki. Realizacja tych projektów oznacza:
- Zrównoważony rozwój infrastrukturalny – Polska systematycznie wyrównuje różnice w stosunku do najlepiej rozwiniętych gospodarek europejskich
- Transformację energetyczną – dywersyfikacja źródeł energii i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego
- Rewolucję transportową – szybsze, bardziej ekologiczne i efektywne połączenia
- Ogromne szanse dla branży budowlanej – stabilność zatrudnienia i dalszy rozwój kompetencji
Choć realizacja tych ambitnych planów wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zapewnienie finansowania, koordynacja między różnymi interesariuszami czy zarządzanie ryzykiem projektowym, ich skuteczne wdrożenie może stanowić punkt zwrotny dla polskiej gospodarki i jakości życia obywateli.
Więcej na temat programów rządowych oraz kluczowych inwestycji, które będą mieć największy wpływ na branżę budowlaną w najbliższych latach w raportach Spectis: Rynek budowlany w Polsce i Rynek budowlany w Polsce – analiza 16 województw.
Aby dowiedzieć się więcej lub pobrać próbę raportu, przejdź do sklepu: